Meditation – mentalhygiejne for erhvervslivet

Danfoss gør det. Novo Nordisk gør det. Nokia gør det også.

Jeg lukker øjnene, vender blikket indad og hengiver mig til en tilstand af dyb fred og væren. For en stund ophører tidens nådeløse slaveri, og jeg glider ind i mellemrummet mellem to tanker. Her – på denne ø af stilhed – svinder hverdagens stress og kompleksitet væk, og jeg kan atter mærke mit selv. 20 minutter senere åbner jeg atter øjnene – regenereret, afbalanceret og med klarhed i sindet.

Meditation vinder frem i dansk erhvervsliv, og med god grund.

Erhvervslivet i dag er præget af hastige forandringer, enorm kompleksitet og et højt tempo. Medarbejderne er online og mentalt »på« i døgnets 24 timer. Balancepunktet mellem krop, sind og ånd er forskubbet, og konsekvensen er et ekstremt mentalt overload.

Stress!

Stressbølgen har givet anledning til en industri af stressforebyggende foranstaltninger. Indsatserne retter sig typisk mod prioritering af opgaver og tid samt håndtering af stressfaktorer.

Hovedparten af indsatserne bygger således på mental aktivitet – dvs. mere af det, vi gør i forvejen.

Hvis balancen mellem krop, sind og ånd skal genskabes, skal det mentale tyngdefelt derimod lettes, og kontakten til krop og ånd styrkes. Dette gælder på det personlige plan såvel som på det organisatoriske plan, og meditation er netop et fremragende redskab hertil.

Meditation er en mental teknik, der mindsker stress og giver klarhed og energi. Der er intet mystisk ved meditation, det er tværtimod den mest naturlige tilstand i verden. Meditation er nemlig ganske enkelt stilhed i sindet.

Det er en videnskabeligt undersøgt metode, der ikke forudsætter ændringer i livsstil eller tro.

Når man mediterer, skabes der stilhed mellem tankerne. Herved oplever man, at mellemrummet mellem tankerne – det stille rum – ekspanderer. Under meditationen falder den mentale aktivitet til ro og kontakten til selvet genetableres. Der indtræder her en dyb hviletilstand i sindet såvel som i kroppen, der virker stærkt regenererende.

Forskning viser, at stresshormonerne – adrenalin og kortisol falder under meditation. Pulsen falder, og blodtrykket falder. Samtidig stiger serotoniniveauet – et udtryk for mindre stress og større glæde.

Undersøgelser viser endvidere, at mediterende ledere udvikler mere nærvær og dermed en bedre fornemmelse for medarbejderne. Dertil kommer øget lydhørhed over for omgivelserne samtidig med generel mindre bekymring. Forbedret samarbejde, mindre stress samt øget beslutningskraft kan ligeledes tælles blandt de positive virkninger af meditation.

Mange stressbetonede sygemeldinger, opsigelser og utilfredshed kan således undgås ved, at medarbejderne får adgang til daglig meditation, hvilket igen frigør ledelsesmæssig energi til fremadrettet udvikling. Stressede ledere skaber stressede medarbejdere.

God energi tiltrækker derimod nye medarbejdere, og negative stresspiraler kan vendes til selvforstærkende, positive udviklingsspiraler.

Undervisning og implementering af meditation i virksomheder er enkelt og billigt. Til sammenligning koster stress det danske samfund 14 mia. på bundlinjen om året. Meget tyder således på, at meditationsteknik med stor fordel kan implementeres i Vestens postmoderne erhvervsliv, og at vi i dagens DK har meget at lære om mental hygiejne fra Østens urgamle vismænd.

13 responses to “Meditation – mentalhygiejne for erhvervslivet

  1. Jeg er enig i at meditation er et fantastisk redskab til at skabe ro og mental balance.
    Men fra mine mange år i kampsport, hvor det bruges meget ved jeg også, at det altså ikke “bare” er noget man sådan lige gør.

    Der er noget mere i det end at sætte sig på gulvet med lukkede øjne i tyve minutter. Som med alt andet kræver det tid og masser af træning at blive god til det.

    Jeg er ikke i tvivl om at en investering i træningstid kommer tilbage med gode renter på et senere tidspunkt. Men man skal ikke regne med at det allerede bliver i næste uge.

  2. Der findes mange ret forskellige mentale teknikker, der går under betegnelsen meditation. Nogle kræver koncentration andre sætter gang i en uanstrengt proces.

    For nogle meditationsteknikkers vedkommende er der en god videnskabelig dokumentation for effekterne og mange af disse effekter er ret interessante både for den enkelte og erhvervslivet. Så det vil da være dumt ikke at udnytte meditation som et redskab imod dårligdomme som stress – blot fordi den er udviklet i en anden kultur end vores.

    Men man bør undersøge, om den konkrete meditationsform, man vælger at lære, er ordentligt undersøgt videnskabeligt og da det er en ret personlig ting at meditere, bør man ikke presse medarbejdere til at anvende den.

  3. Som stressterapeut oplever jeg også hvor vigtigt det er at få noget ro og langsommelighed ind i vores liv som modvægt til vores mentale overload. Meditation er et fremragende værktøj. Det virker og alle kan lære det.

  4. Der er for mig slet ingen tvivl om, at de mere østerlandske måder at håndterer livet på vil vinde mere og mere indpas i vores vesterlige tænkemåde. Meditation og det at flytte fokus indad til indre balance er virkelige vigtige redskaber til at skabe balance og harmoni samt give øget overskud. Dette kombineret med øget kropsforståelse og positiv tænkning, vil være min pastand og erfaring, kan kurrere mange stress ramte. Flora Eriksen Manipura

  5. Majken har helt ret i, at der i sig selv ikke er noget mystisk ved meditation. En del religioner har gennem årtusinder anvendt meditation til højnelse af bevidstheden, men det er rimelig enkelt at uddrage essencen og bruge de meditative teknologier i vores verden.

    Meditation er et fantastisk redskab til f.eks. at booste bevidstheden forud for kreative løsnings- eller udviklingsprocesser i lederteams samt til at skabe kohærens i samarbejdende grupper.
    Desuden giver meditation et afstressende pusterum fra arbejdet, hvorved man opnår at opdage og mærke, hvem man egentlig selv er. Og hvordan man har det for tiden.

    Når tavlen via meditation viskes ren, giver det organismen mulighed for, så at sige, at vende tilbage til “fabriksindstillingerne”, dvs. krop-psykens naturlige og sunde balancer.

  6. Og som Deepak Chopra fortalte, da han gæstede Danmark i april måned, så øger vi produktionen af gavnlige hormoner, når vi mediterer. Bl.a. melatonin (godt for humøret og immunforsvaret), DHEA – dehydroepiandrosteron (foryngende) og endorfiner (smertelindrende).

    Det er en total intelligent krop vi har!!!

  7. Hvis du vil se et levende bevis på meditationens kraft, så slå et smut i Bredgade og besøg den lille boghandel “Visdomsbøgerne”.
    Indehaveren (gæt en alder ! )har mediteret i 30 år ; på egen hånd efter et lidt mislykket kursus, der dog satte ham igang.
    jvf. Camilla´s komm.
    så sér og mærker du åndens/sindets/kroppens afstemthed i denne mand. Og du gætter med sikkerhed hans alder helt forkert …

  8. Jan:
    Helt enig! Jeg har mediteret 3 timer dagligt i mange måneder og det er også min erfaring at man bliver nødt til at praktisere meget hvis man vil have resultater. Jeg tror ikke på at 20min hver dag vil gøre den store forskel – men kan jo altid lære nogle teknikker for mindske stress og det er jo udemærket.

    Jeg synes også det er lidt anstrengene altid at høre om hvor meget erhvervslivet kan øge deres indtjening ved at bruge meditation. Hvad med bare at meditere for at blive lykkeligere og at finde sig selv? Er det ikke en af de vigtigste opgaver vi har i livet?

    Jeg har iøvrigt lært at meditere på Natha yoga- og meditationscenter i kbh (www.natha.dk). De har bla. et rigtig godt og grundigt kursus om meditation.

    Held og lykke!

    Mvh Christian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *